Kreatyna - czy ma jakieś skutki uboczne

Kreatyna - czy ma jakieś skutki uboczne

Wymienione wyżej pytanie jest jednym z najpopularniejszych pytań, które zadają osoby mniej doświadczone w kształtowaniu własnej sylwetki. Odpowiedź jest stosunkowo prosta i znana, gdyż kreatyna w zasadzie nie ma efektów ubocznych. Dlaczego więc napisaliśmy „w zasadzie”? Głównym tego powodem jest fakt, iż jedynym zanotowanym skutkiem ubocznym kreatyny jest naturalny przyrost masy ciała, który dla jednych będzie czymś szczególnie dobrym, a dla innych nie. Oczywiście nie oznacza to jednak, że kreatyna nie wywiera na nas bardziej dosadnych skutków np. podczas przedawkowania.

Dość często zgłaszano więc przypadki o problemach żołądkowych, skurczach mięśni czy nawet odwodnieniach. Czasami dochodziło do tego nadwyrężenie mięśni czy zwiększona podatność na ich naciągnięcie. Były to istotne skutki uboczne, które wynikały ze stosowania dużych ilości kreatyny. W tym miejscu warto jednak zapewnić, że każdy organizm człowieka jest inny, a wymienione przypadki należały do rzadkości. Niektórzy jednak sądzą, że zbyt długotrwałe i intensywne spożywani kreatyny może przyczynić się do nadmiernego obciążenia nerek, co w gruncie rzeczy nie jest prawdą. Dlaczego? Jedne z ostatnich badań przeprowadzonych na osobach zażywających kreatynę przez długi czas wykazały, że kreatyna nie ma związku z wszystkimi powyższymi schorzeniami, a także nie zwiększa ryzyka na prawdopodobieństwo wystąpienia ostrych zespołów wieńcowych – udowodniono to w jednym z większych badań naukowych.

Nie oznacza to jednak, że kreatyna nie może przyczynić się w żaden sposób do negatywnych skutków reakcji organizmu człowieka, bo może. Idealnym na to dowodem jest fakt, że kreatyna może spowodować stres termiczny – wystąpił już u pewnej garstki trenujących sportowców – oraz zmniejszyć podatność na kontuzje mięśniowo-szkieletowe. Czasami zdarza się też, że stosowanie kreatyny może wywołać niektóre negatywne skutki zapisane na początku części działu o kreatynie. Warto jednak pamiętać, że odsetek osób, które odczuwają negatywne skutki brania kreatyny są tak naprawdę odsetkiem nie większym, niż te które zażywają zwykłe placebo – często nawet i niższy – dlatego też głównym powodem stanu ich zdrowia nie musi być konkretnie nieodpowiednia dawka kreatyny czy sam środek.

Kreatyna – jaka forma kreatyny jest najlepsza do spożycia?

W świecie suplementacji nie jeden z nas zastanawia się nad formą przyjęcia jakiegoś specyfiku, gdyż jak wiemy forma podania suplementu jest często sobie nie równa – w różny sposób przyswajalna przez nas organizm. Jak to się ma do działania kreatyny, która obecnie interesuje nas najbardziej? Na początku warto powiedzieć, że praktycznie wszystkie badania – skupiające się na badaniu kreatyny – oceniały kreatynę w formie proszku oraz w postaci dożylnej fosfokreatyny – nieco droższa forma aplikacji kreatyny. Obecnie kreatyna jest jednym z najpopularniejszych środków dla sportowców, dlatego też jej popularność przyczyniła się do powstania wielu firm oferujących swój produkt w najróżniejszej znanej nam formie.

Większość producentów skupia się na produktach podawanych w formie proszku, który następnie jest mieszany z wodą – różne smaki. Istnieją jednak i takie firmy, które oferują opcjonalną dawkę kreatyny w postaci batonów, cukierków, kreatyny w płynie, gumy kreatynowe, cytrynian kreatyny czy nawet jej musujące wersje. Potężna siła reklam często przekonuje nas, że wybór tych produktów jest o wiele lepszy, niż monohydrat kreatyny. Czy tak jest w rzeczywistości? Największe korzyści powstałe z nowych form zażywania kreatyny to bez wątpienia sposób ich użycia – jest to naprawdę wygodne, gdyż aplikacja cukierka lub batonika podczas drogi nie powinna być dla nikogo problemem. Dodatkowo kusi sam fakt, że produkty są dodatkowo różnorodne pod względem smaku. Posiadają jednak pewną wagę, która jest na tyle istotna, by przekreślić kupno reklamowanych produktów.

Co to za wada? Największą wadą tych bardzo przystępnych produktów jest ich zdecydowanie wyższa cena w porównaniu do monohydratu kreatyny. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że obecnie nie istnieją żadne dowody na to, że zażywanie mniejszych ilości bardziej wygodnych produktów – batoników, cukierków, tabletek musujących – może przyczynić się do osiągnięcia podobnego efektu, niż po zażyciu większej ilości monohydratu kreatyny – chodzi o mniejsze obciążenie dla żołądka, większą wchłanialność jelitową oraz szybszą absorpcję z krwi lub w mięśniach. Jeżeli chcemy liczyć na pozytywne i trwałe efekty jakie powinny wystąpić po kreatynie skupmy się na wysokojakościowym produkcie, który można nabyć jedynie z w legalnych fabrykach stosujących się do ustalonych praktyk FDA – amerykańska agencja rządowa, do której jednym z zadań jest wydawanie zezwoleń na sprzedaż leków czy suplementów diety, ustalając przy tym bardzo rygorystyczny system oceniania.

Jeżeli więc monohydrat kreatyny produkowany jest zgodnie z zaleceniami FDA, to możemy być pewni, że mamy do czynienia z dobrym jakościowo produktem, ponieważ kryteria ocen FDA są bardzo wysokie i nie każdy produkt może je przejść. Jeżeli jednak zależy nam na mocnym efekcie działania kreatyny to powinniśmy skupić się na zakupie fosforanu kreatyny – podany dożylnie – który według jednego z badan wykazuje praktycznie trzykrotnie mocniejsze działanie niż monohydrat – jest jednak od niego znacznie droższy. Wybór formy przyjęcia zależy więc od nas.

reklama

Lefery

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl